"Aah! Waar is het licht?"

20-02-2020


Wat een weekend! Ik ben hier nu iets meer dan 3 weken in Tanzania en nog merk ik dat ik mij moet aanpassen. Niet alleen aan het leven hier in Tanzania (cultuur, samenleving, geschiedenis, gezinsvormen, politiek, financiële verschillen) maar ook het samenleven met mijn medestudenten. Na 2 weken zelfstandig te leven, merk ik dat ik het toch wel moeilijk heb om nu dit grote huis te delen met 4 meisjes. Ik ben blij dat ze er zijn maar voel toch dat ik nu wat terughoudender ben geworden. Ik merk niet enkel dat de mensen hier een andere levensstijl hebben, maar ook de meisjes leven eigenlijk totaal anders dan hoe ik dat doe. Iedereen weet dat ik ongezond eet hé (Fastfood, snoepjes en koekjes, frisdrank...). In begin was dit toch wel even moeilijk voor mij (dat heb ik hen ook laten weten 😊). Ondertussen gaat het wel al beter hoor.

Dit weekend zijn we samen naar Arusha 'getraveld' in bijzijn van Rose. Ik wil toch nog wel eventjes iets kwijt over Rose! Echt een fantastische vrouw!!! Zij heeft al meerdere keren haar gastvrijheid getoond en opnieuw stond ze erop ons te begeleiden naar Arusha. Eigenlijk had ze naar Kilimanjaro kunnen gaan om haar ouders te bezoeken (die wonen daar). Zelf woont ze nog maar een maand in Monduli.

In Arusha hebben we het heel zwaar gehad. Heel veel inkopen moeten doen (voor 5 personen). We hadden een zware rekening! Dan vraag ik mij toch af hoe de gezinnen dat hier kunnen betalen... Want hier in Tanzania is het 'normaal' dat een gezin uit zeker 4 kinderen bestaat. De mensen verdienen hier in Monduli niet zoveel, dus ik vraag mij echt af hoe zij rond kunnen komen.

Na een lange dag in Arusha vol met prikkels, waren we blij dat we toegekomen waren in Monduli. Maar dan moesten we nog water bijkopen. We hebben 2 flessen van 10L water een berg van 2km mogen opsleuren. We waren uitgeput!

Toen was het eindelijk weekend! Rust dachten we... Nee nee, stroom viel uit en er was geen water meer. In België zou het ondenkbaar zijn om meerdere dagen te leven zonder stroom of water. Samen hebben we emmers water mogen vullen en de berg opnieuw mogen oplopen tot bij ons huis. Dan nog opletten hoeveel water we verbruiken voor zowel douche, wc en kraan. In België lijkt het voor mij allemaal zo makkelijk. Ik neem een uitgebreide douche van 30 tot 40 minuten (warm water). Hier is dat onmogelijk hoor 😊  Alles wat elektriciteit betreft moeten wij nog extra betalen. Dit zorgt ervoor dat we dus echt wel moeten kijken naar hoeveel we verbruiken. Zo leven de mensen hier in Monduli dus. Ik heb zoveel respect voor de mensen gekregen. Ik maar klagen in België bij het minste mankement dat er zich voordoet #SHAME ON ME

Daan Blykers - België
Alle rechten voorbehouden 2020
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin