Na regen komt zonneschijn #NOT

13-03-2020

Het was weer een week vol avonturen en ervaringen! "Waaaaauw". Ik merk dat stage zwaarder en zwaarder begint te worden! Vooral het ritme is voor mij een probleem... Ik ben echt geen vroege vogel (wou ik toch even melden). Deze week heb ik veel kunnen uitvoeren tijdens mijn stage. Lees maar even mee:

  1. Tijdens het buitenspelen is er een 'nieuwkomertje' (Ivan - 2,5 jaar) gevallen. Hij had een grote, brede snee tussen zijn wenkbrauwen. De Head Teacher was hier helemaal niet blij mee en is nadien komen spreken met Teacher Bertha, Nemama en mezelf. Ik moet toegeven dat ik dit echt niet zag aankomen. Ergens begreep ik hem ook volkomen maar langs de andere kant stel ik mij vragen... De grond waar de kinderen op spelen is oneffen, stoffig, vol met stenen en er ligt daarbij ook nog veel afval op de grond. Ik weet niet of jullie snappen waar ik naartoe wil maar ergens denk ik "ongelukken kunnen altijd voorkomen". Eveneens begrijp ik de frustratie van de directeur! Kleuters vallen vaker en hij gaf aan er genoeg van te hebben (begrijpelijk). Jammer genoeg merkte ik dat de leerkrachten dit op een onaangename manier afgereageerd hadden op de kinderen.
  2. Daarnaast was het ook een hele leerzame week. Deze week hebben de kleuters de klank 'h' en 'm' heel vaak moeten herhalen in de klas. Dus vroeg ik of ik nog eens de blokken mocht aanbieden tijdens een vrij moment. De kleuters hebben samen met mij huizen (house), we speelde mama na met een knuffel als baby, tekenden onze "mouth" met onze vingers op de grond. Ik heb een nieuw overloopspel aangeleerd met behulp van emoties uit te drukken. Ondertussen kunnen de kleuters de gevoelens sad, happy en angry al herkennen en uitdrukken. Dit was echt een geweldig moment omdat ik kleuters echt zag groeien.
  3. Ik begin ook meer en meer Engelse liedjes over te nemen en heb hen zelf al twee liedjes aangeleerd! "The wheels on the bus..." en ook het welbekende lied "Head, shoulders, knees and toes... Maar ik probeer hen het verschil aan te leren tussen zingen en roepen. Want momenteel roepen ze! Soms moet ik het lesgeven toch wat meer op de manier van hier doen omdat ze gewoon niets anders gewoon zijn... ☹
  4. Alsook heb ik deze week geregeld boekjes aangeboden tijdens de vrije momenten. De kleuters die zin hadden, konden genieten van een verhaal dat ik aan het voorlezen was. Dit werkte toch voor een aantal pagina's... Nadien ging de aandacht weg omdat ze het niet meer begrepen. Volgende keer vraag ik of de leerkracht mij een vertaling kan maken in het Kiswahili 😉 Misschien trekt dit hun aandacht! Na het voorlezen konden de kleuters vrij in de boekjes kijken. Ik heb bij een aantal kleuters zelf kleuren kunnen integreren. Het werd uiteindelijk een kleurenzoektocht in de boekjes. Bij elke kleur die ze herkenden, fleurden hun gezichten op!
  5. Alsook probeer ik meer verbondenheid met de kleuters te creëren, door schootliedjes en rijmpjes te zingen. Ik merkte dat de Teachers dit nooit deden. Haha, al snel zie ik dat de kinderen dit echt geweldig vinden en hier zo gelukkig van worden! 😊 Het is fantastisch om te zien dat de kleuters zich goed voelen en zelf wat meer uit de kast durven komen.
  6. Ik heb ook al wat visualiserend materiaal gemaakt voor in de klas op te hangen. Zoals de dagen van de week. Ik heb hen uitgelegd hoe wij het gebruiken in België. Ze vonden dit in het begin wat vreemd. Maar ze staan ervoor open om het te proberen!


Project!

Deze week zijn we ook gestart met het schilderen van een volgende schoolmuur! Het gaat goed vooruit 😊 De leerlingen gebruiken onze didactische spelletjes al en genieten van de kunst die nu visueel zichtbaar is.

Het enige nadeel van deze week was het weer. Het is jammer dat het zo vaak regent. Dit belemmert soms het lesgeven... In ieder geval toch als ik een les wil geven waarbij de kleuters ruimte nodig hebben (26 kleuters) en dus naar buiten wil gaan. De leerkrachten hebben dit niet graag omdat zo het uniform vuil kan worden. Maar langs de andere kant vind ik het niet zo erg dat het regent! Regen is nu eenmaal een natuurlijk verschijnsel. Ik vind het net interessant als het regent! Misschien de kleuters ook?... Alleen had ik niet gedacht dat het hier in Tanzania ook zo veel zou regen als in België... Haha, fout gedacht Daantje! 😊 Al bij al was het een leuke week. Tot opeens er meer en meer nieuws over het coronavirus naar boven kwam....

Daan Blykers - België
Alle rechten voorbehouden 2020
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin