Flexibel zijn is geen probleem!

08-03-2020

Het was weer een drukke, vermoeiende maar eveneens een geweldige week! We hebben ondertussen al heel wat projecten afgewerkt voor de school 😊

  • Inventaris maken van al het didactisch materiaal
  • Volleybalteam trainen (vind ik voor mezelf al een project)
  • Muren van de school didactisch opfleuren (in werking)
  • Speeltuigen plaatsen op de speelplaats (in werking)
  • Computers van de computerklas opnieuw in werking stellen
  • Website van de school pimpen

We hebben dus niet stil gezeten de afgelopen weken! Maar ook in de klas heb ik al wat bereikt. Zoals jullie al weten is het Engels van de kleuters heel beperkt. Dit zorgt er ook voor dat ze mij grotendeels niet verstaan. Daarom probeer ik de lesjes op speelse en andere manieren aan te brengen. Zodat de kleuters kunnen bewegen en zingen πŸ˜‰

Het voorbereiden van de lessen lukt opzich wel. MAAR!!! In de 5 weken dat ik hier al in de klas gestaan heb, is het mij nog nooit gelukt om een les te kunnen geven op de manier dat ik die voorbereid had. Deze week had ik een aantal lesvoorbereidingen gemaakt rond wiskunde 😊 Ra ra ra, dit is nooit doorgegaan. Wanneer de kleuters gedaan hebben met hun les, roept één van mijn begeleiders "Go outside and play!"

Dus! Ik probeerde mijn lesjes buiten te integreren. Dit lukt mij af en toe wel! Wanneer we spelen met de voetbal, koppel ik hier mijn wiskunde les aan. "Look! Joshua is running afther one ball! Yeah! He has the ball. Now he is running for ball number 2. Oooooh look, now he has two balls."

Ik probeer zoveel mogelijk in te spelen op de kleuters hun interesse, want anders heb ik het gevoel dat het niet echt lukt. Vrijdag had ik het geluk dat een groot deel van de kinderen met kleuren bezig waren (even mijn voorbereiding snel bekijken πŸ˜‰). Samen op kleurenzoektocht geweest. De kleuren gesorteerd, benoemd en nadien ook nog mee gespeeld!

Dramatiseren is nog een ander punt waar ik het over wil hebben! Dit doen ze zo goed! Ze vinden het fantastisch om te dramatiseren 😊 Ik ben gestart met eerst gewoon te wenen (een kleuter trok hard aan mijn kleren). Ze begonnen mij na te doen... Haha. Dus ben ik beginnen variΓ«ren en wat vonden ze het leuk! Nadien zijn de kleuters verschillende gevoelens beginnen uit te drukken (boos, bang, verdrietig en blij). Zo zijn we tot slot gekomen tot het nadoen van dieren en dierengeluiden πŸ˜‰

Zo groot als een giraf ;)
Zo groot als een giraf ;)
I am sad...
I am sad...

In de namiddag ga ik naar de lagere schoolkinderen. Hier heb ik al verschillende spelletjes met hun gespeeld. Zoals bv overloopspelen (dikke Bertha, pot pot piano, Wolfje hoe laat is het), balspelen (volleybal, teambal, basketbal, voetbal) en tikspelen (tikkertje, dassenroof). Wat ik hen onlangs heb aangeleerd was een spel waarbij er een leerling geblinddoekt werd. Rond deze persoon maken we een cirkel. Hij/zij moet geblinddoekt een leerling zoeken en vinden door enkel en alleen maar het zintuig tasten/voelen. Wat vonden ze dit geweldig 😊 

Daan Blykers - BelgiΓ«
Alle rechten voorbehouden 2020
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin