Coach Dani

20-02-2020

Ik word meer en meer verliefd op Tanzania. Het onderwijs is hier wel degelijk anders dan hoe wij het kennen in België. De kleuters zitten achter banken en leren eigenlijk al lezen en schrijven. Dit leren ze door heel veel herhaling. Ze zingen bv "a for apple, boe for ball..." Dit was wel even aanpassen want zo ben ik het helemaal niet gewoon. Maar ik merk dat sommige kleuters het na enige tijd wel kunnen. Dus werkt het? De oudste kleuters (uit middle class) kunnen volgens mijn begeleiders tegen het einde van het jaar ook echt de letters van het alfabet schrijven en lezen en tellen tot zeker 10 (letter/nummers herkennen, lezen en begrijpen). Ze spreken hun klanken helemaal anders uit en dat was echt verwarrend om aan te horen haha :) 

De leerkrachten werken hier niet praktijkgericht met de kinderen, maar ik merk dat ze open staan voor mijn inbreng 😊 Af en toe mag ik 'lesjes' geven aan de kleuters.
Trouwens, Jenne en ik zijn een project aan het opstellen om alles meer visueel te maken, want momenteel is de klas LEEG! We kijken er echt naar uit hehe 😊

Tijdens een gesprek met Mr. Loti hebben we gesproken over het onderwijssysteem in België en over dat van hen. De Monduli Valley School is een privé school. Zij kiezen ervoor om Engels al aan te bieden in de Nursery School (kleuterschool). In de scholen van de overheid wordt dit niet gedaan, dus dat is wel al een pluspunt! Maar ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe de werking eraan toe gaat in de school van de overheid... 😊

In de voormiddag werken de kleuters in hun werkboeken (werkschriften waar de leerkrachten al de oefeningen zelf in moeten schrijven, dat voor 28 kleuters) en in de namiddag slapen de kleuters van 13u tot 15u45. Ik merk dat de kleuters de slaap echt wel nodig hebben! De ene kleuter al wat meer dan de andere. Ook als ze niet moe zijn, moeten ze slapen... Doorheen de dag wordt er veel buiten gespeeld met ballen, dansen ze en ruimen ze de omgeving op.

Wat ik ook echt nog steeds niet begrijp is waarom de leerlingen hier een pul, muts en lange broeken dragen. De leerlingen moeten in uniform naar school komen (lange blauwe broek met een gele okeren pull) en dragen bijna altijd een muts. Vandaag was het 30°C en liepen de leerlingen rond met een muts op hun hoofd (HOW?????). Ik voel bij de kleinste inspanning het zweet al van mijn rug druipen haha 😊

"Teacher Dani, I give you the task to learn volleyball to the pupils off the 4th and 5th class" zei Headmaster Loti maandag 17 februari. Ik was eerst wat overdonderd... Ik begreep niet waarom ik die taak kreeg. Ze hebben volgende week vrijdag een wedstrijd tegen andere scholen en hij wilt dat ik hen voorbereid. Dit valt echt NIET binnen mijn comfort zone. In het begin was dit echt een chaos maar dat komt ook doordat ze mij niet goed begrijpen (hun moedertaal is Kiswahili en niet Engels). Maar doordat mijn Kiswahili nu al veel beter is, lukt het trainen beter 😊 



Daan Blykers - België
Alle rechten voorbehouden 2020
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin