Competition day

28-02-2020

Zoals de meeste onder jullie al wisten, kreeg ik de taak om het volleybalteam te trainen. Wel vrijdag 28 februari was het zo ver! The big day ๐Ÿ˜Š Ik denk niet dat er in de voormiddag echt veel les gegeven werd, aangezien er heel veel leerlingen aan het rondlopen waren doorheen de hele school. Wat jullie ook moeten weten is dat ik deze week meer aan de inventaris gewerkt heb (met de medestudenten) dan in de klas gestaan heb. We vinden dit allemaal niet zo fijn, dus we hebben er vaart achter gezet!

Een paar uur voor we met de school gingen vertrekken naar de locatie voor de wedstrijden, hebben we posters gemaakt. We dachten dat dit wel een leuke meerwaarde kon zijn ๐Ÿ˜Š De leerkrachten en leerlingen vonden het in ieder geval tof om naar te kijken.

De haed teacher zei "It starts at 2PM". Ondertussen heb ik al gemerkt dat er heel veel speling is als men praat over een uur. Om 14u werden de leerlingen die geoefend hebben voor de wedstrijden bij elkaar geroepen. De head teacher koos uit die leerlingen toen de spelers die zullen spelen. We vonden dit erg voor al de anderen natuurlijk! Achteraf was het mij duidelijk dat dit de spelers waren die zullen starten.

Toen ik dacht dat ze de leerlingen gingen tellen, vertrokken ze eigenlijk gewoon... Er werden dus geen aanwezigheden nagekeken, afspraken gemaakt, geen fluo vestjes of dergelijke, twee rijen gemaakt en op de stoep stappen wordt in het algemeen niet echt nagevolgd in Monduli. De kinderen stapten eigenlijk waar ze wouden, staken zomaar over, gingen snel nog naar de winkel...

Het grappige hieraan is wel dat ik merk dat de leerkrachten zich hierover ook niet echt druk maken. Ze hadden ook niet echt de noodzaak om dit allemaal te doen. Ik vraag mij af waarom? Misschien wonen de kinderen allemaal in de buurt en kennen ze de weg uit hun duim? Misschien is dit gewoon hun manier om ergens naartoe te gaan? Op dat vlak is het hier dus veel minder strikt als bij ons in Belgiรซ ๐Ÿ˜Š Ergens geeft mij dat wel rust en kan ik hiervan genieten. Dit kan ook komen omdat ik zelf niet echt de meest gestructureerde persoon ben haha ๐Ÿ˜Š

Onderweg heeft Jenne een liedje beginnen zingen, jullie kennen dit! Daar ben ik zeker van. "Everywhere we go. Everywhere we go. People want to know. People want to know..." Al snel hadden de leerlingen de smaak te pakken. Zo fijn om hen dit te horen zingen ๐Ÿ˜Š Het gaf mij echt een gevoel van samenhorigheid en ik genoot er ook echt van!

We zijn er! Ik heb mij op dat moment nog nooit zo blank gevoeld. Al snel hadden we het gevoel dat alle ogen naar ons gericht waren. Ergens vond ik dat nu wel niet zo erg. Ze keken meer uit nieuwsgierigheid ๐Ÿ˜Š De boekentassen werden bij elkaar gelegd (ook mijn boekentas heb ik erbij gelegd). Ook op het grote veld, was er niet echt enige vorm van structuur. Er werd eigenlijk willekeurig aangewezen welke school tegen welke school het ging opnemen.

De leerlingen liepen bijna heel de tijd gewoon vrij rond, net als de leerkrachten. Ergens vond ik het wel fijn dat er zoveel vrijheid was ๐Ÿ˜Š Maar langs de andere kant vond ik het zelf wel wat verwarrend. Wat werd er nu eigenlijk van mij verwacht? Moet ik een groep begeleiden? Moet ik op de boekentassen passen?

Na enige tijd voelde ik me meer op mijn gemak! Dit komt vooral door de leerlingen ๐Ÿ˜Š Echt schatten zijn het. Ik voel mij zo goed als ik op school ben en ik weet dat het komt door de kinderen. Zij zorgen ervoor dat ik elke dag om 6u wil opstaan! We hebben samen gesupporterd voor de meisjes (teambal), de jongens (volleybal) en voor het voetbalteam ๐Ÿ˜Š Ik ben zo fier op iedereen, maar toch wat extra op de jongens van het volleybalteam. Ik heb hen getraind gedurende 2 weken ๐Ÿ˜Š Iedereen had het naar zijn zin en heb er leuke momenten beleefd. Dit was een hele nieuwe ervaring op organisatorisch vlak.

Ik weet niet zeker of jullie het aanvoelen maar het was dus een lange en vermoeiende dag! Ik ben heel blij dat het weekend is. Maar de medestudenten en ik blijven niet stilzitten. Dit weekend zullen wij al van start gaan met ons project in de Monduli Valley School ๐Ÿ˜Š

PS: If you want to see more... check out my instagram account jenda_meets_tanzania

Daan Blykers - Belgiรซ
Alle rechten voorbehouden 2020
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin