Borstels, verven en zweten? Geef mij toch gewoon maar wat eten :)

29-02-2020

Wat een dag! Vandaag ben ik samen met de andere studenten de hele zaterdag tot 18u30 op school geweest. Op die manier konden we eens zien hoe het onderwijs er op een zaterdag aan toe gaat en konden we al starten met het project ๐Ÿ˜Š

De leerlingen hebben les van 8u tot 12u. Wij zijn om 10u30 toegekomen en zagen vooral leerlingen gewoon rondlopen doorheen de school. De leerkracht zei dat de leerlingen dan "free time" krijgen. Het is de bedoeling dat de studenten dan zelfstandig werken aan huiswerk of examenleerstof. Enkel class 4 en class 7 hebben trouwens les (in functie van hun examens). Sommige leerlingen waren werkelijk aan het studeren in hun klas, terwijl anderen buiten even zaten te genieten van het mooie weer ๐Ÿ˜‰ (het was 30ยฐ). Ik vroeg me af waarom ze geen uniform aan hadden. Want normaal gezien is dit wel de bedoeling doorheen de week ...

Ook vond ik het fijn om te zien dat de vrijwilligers, die op school werken, eveneens aanwezig waren. Ik vond het eigenlijk ook jammer voor hen omdat ze dus bijna de hele week hun tijd doorbrengen op school. Toen we vroegen om de sleutel voor wat materialen stapte ze naar een huis, 10 meter verder. Ik was echt verbaasd! De vrouw woont letterlijk naast de school... Ergens is dat wel gemakkelijk (haar kinderen gaan hier naar school) maar ook wel wat jammer. Haar dochter was doorheen de dag heel de tijd bij ons. Dus spendeert zij (haar dochter Lisa) meer tijd op school dan dat ik ooit ben geweest als kind. Ze vond dit zelf prettig en ze had het naar haar zin. Ze hielp ons, wou zelf mee helpen verven, bracht Lore (medestudent) naar het huis van een leerkracht omdat we een aantal vragen hadden...

Dan het begin van ons project ๐Ÿ˜Š We zijn eerst gestart met te kijken wat voor materialen de school nog had. Ze hadden nog een aantal verfpotten van vorig jaar over, gebruikte borstels, emmers, borstels en aftrekborstels. Nadien gingen we opzoek naar water omdat we toch wel eerst de grond properder wouden krijgen.

We merkten al snel een aantal problemen op haha. We hadden niet genoeg borstels, geen product om onze borstels mee te kuisen, te weinig potloden om eerst te kunnen ontwerpen... Gelukkig hebben we voor alles een oplossing gevonden ๐Ÿ˜‰ Nadien konden we starten! Het schilderen ging niet zo vlot omdat het detailwerk was, maar we hadden geen kleine borstels. Dus hebben we zelf met onze vingertoppen zitten schilderen! De leerlingen kwamen kijken uit nieuwsgierigheid en keken verbaasd naar ons. Toen we vroegen of ze schilderden in de klas, was hun antwoord duidelijk "Hapanda/No". Dit zagen we ergens wel aankomen maar we vinden dit zo jammer!

Achteraf zijn we snel iets gaan eten in een klein restaurant dat we elke dag tegenkomen als we naar school stappen. Het restaurant heeft geen naam en zijn menu zat een beetje verstopt achter een struik ๐Ÿ˜Š Ik vond het wel iets hebben van charme haha. We werden heel vriendelijk verwelkomd door de kok. De man droeg een koksmuts en was heel formeel gekleed. Ik vond het daar echt gezellig ook al was er niet echt veel plaats. We bestelden met zijn allen "Chips = frietjes". Dit waren niet gewoon frietjes... De frietjes werden gebakken met een eitje. Ik vond het overheerlijk! Ik heb dit eigenlijk nog nooit gegeten. Sommige medestudenten kenden dit wel al van in Belgiรซ #Degelukzakken.

Nadien zijn we teruggekeerd naar school om nog zoveel mogelijk af te werken. We besloten om toch nog te voet naar huis te stappen, aangezien de zon al wat weg was. MAAR....
Al snel hadden we spijt van onze keuze! We waren op. We konden amper nog spreken tegen elkaar. We hebben wel nog kunnen genieten van de prachtige zonsondergang en onderweg zijn we Mohammed nog tegen gekomen. Hij wou zichzelf aan de meisjes voorstellen ๐Ÿ˜Š Dat vond ik echt heel vriendelijk van hem! Elke ochtend wanneer ik naar beneden stap en hem of zijn vrouw zie, groeten we elkaar en als ik tijd heb dan blijf ik soms wel even hangen. Hij is heeft een vrouw en twee kinderen. Zijn vrouw stapt af en toe met ons mee naar beneden, zij praat een beetje Engels, net zoals Mohammed. 

Daan Blykers - Belgiรซ
Alle rechten voorbehouden 2020
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin