A day in Baby/Middle Class

Om jullie een beter beeld te geven over hoe mijn dag in de kleuterklas eruit ziet, heb ik voor jullie iets in elkaar gestoken. Zie hier een 'korte' beschrijving van mijn dagverloop in de kleuterklas met een schematische voorstelling er nog eens bij ;)

Om 10u krijgen de kleuters "Chai". Het koekje dat je ziet liggen is iets wat enkel de Teachers krijgen. Het is vergelijkbaar met smoutebollen maar dan zonder poedersuiker ;)
Om 10u krijgen de kleuters "Chai". Het koekje dat je ziet liggen is iets wat enkel de Teachers krijgen. Het is vergelijkbaar met smoutebollen maar dan zonder poedersuiker ;)


Een dag in de kleuterklas ziet er hier helemaal anders uit dan in België. Hieronder zal je een uitleg vinden over een schooldag in de kleuterklas, hier in de Monduli Valley School 😊 In mijn uitleg zal je een uur terugvinden, maar hier wordt in praktijk heel flexibel mee omgegaan. 

  • Om 8u slaagt er een leerling met een stok op de bel en verzamelt iedereen in zijn rij.
  • Dan komt er steeds een andere leerkracht die de leerlingen zal toespreken en legt uit wat ze moeten doen. De leerkracht kan vragen om het volkslied van Tanzania te zingen, maar kan ook een lied zijn over Afrika. Meestal wordt er afgesloten met een gebed. De leerkracht duid een leerling aan en hij/zij zal het gebed leiden terwijl de andere leerlingen zijn/haar gebed volgen.
  • Dan geeft de leerkracht de toestemming om te vertrekken en lopen (maar dat mag niet) de leerlingen naar hun klas. Dat is het moment dat ik met de baby en middle class stap naar de Nursery School. Deze is een beetje afgelegen van de lagere school.
  • Teacher Nemama en Bertha halen uit een ander deel van de klas al de banken en stoelen en plaatsen dit in de klas waar ze les zullen geven. Ondertussen spelen de kleuters buiten.
  • Nadien roept één van de juffen de kleuters naar binnen. Onmiddellijk zeggen ze "Collecting homework". De kleuters weten dan dat ze hun werkschrift (voor het huiswerk) op de bureau moeten leggen van zijn/haar Teacher.
  • Nadien is de andere juf bezig met buiten alles klaar te zetten in de 'bathroom'. Ze haalt een ton water naar buiten waar de kleuters hun handen kunnen wassen. Ze zorgt dat de toiletten proper zijn en de deuren open zijn voor de kleuters. Als het klaar is roept deze leerkracht "Go tot he bathroom". De kinderen die moeten plassen, gaan snel plassen. Ze doen dit allemaal zelfstandig (Kleuters tussen 3 en 5 jaar)!
  • Ondertussen wordt hun huiswerk verbetert door Teacher Nemama/Bertha of mezelf. Teacher Nemama/Bertha of mezelf brengt ondertussen de leerstof aan. De kleuters zitten aan hun bank zonder enig materiaal en moeten opletten
  • Leerstof voorbeeld:
  • "Today is Monday, say it" zegt Teacher X. Dit zegt ze een aantal keren.
  • Af en toe zingt ze een lied rond de dagen van de week. "How many days in the week?" zingt ze. "Seven days" roepen de kinderen.
  • Teacher X: "Today we are learning number 1, say number 1". De kleuters roepen dit. De teacher zal dit een aantal keren herhalen.
  • Teacher X: " Say 1 fish". De kleuters herhalen dit opnieuw.
  • Teacher X: "You start up and you go down. Copy my hand".
  • Ze schrijft het nadien op het krijtbord. Ze schrijft nummer 1 een aantal keren op en roept een aantal kinderen naar voren. Zij mogen nummer 1 komen schrijven. Als het goed is dan zingen ze een liedje voor de kleuter.
  • Ondertussen dat Teacher X bezig is, verbeterd de andere Teacher al het huiswerk en nadien bereid ze samen oefeningen voor in het werkschrift van de kleuters.
  • Tegen dat Teacher X les gegeven heeft, is het huiswerk verbeterd en zijn de oefeningen in het werkboek gemaakt. Zijn de oefeningen nog niet allemaal geschreven in het werkschrift, dan moeten de kleuters wachten.
  • De Teachers delen de schrijfpotloden en de werkboeken uit. De kleuters kunnen starten met werken!
  • Als ze klaar zijn moeten ze met hun boekje naar één van de Teachers gaan. Wij moeten dit verbeteren met rode balpen! Als het echt niet goed is, knijpen ze hard in de wang of slaan ze op hun vingers (hier kan ik echt niet goed tegen).
  • Als ze klaar zijn krijgen ze extra werk, zo niet dan moeten ze gaan zitten en wachten tot de 'chai' (ontbijt) komt.
  • Als de Teachers merken dat de kleuters te luid worden, zeggen ze "Sleep on the table" en moeten de kinderen dus slapen op hun bank. Wat een andere mogelijkheid kan zijn is dat ze zeggen "Go outside and play". Soms geven ze hierbij materialen zoals ballen. Wat ik nu ook wel doe is mijn muziek opzetten en met hen dansen en dramatiseren.
  • Om 10u krijgen de kleuters chai (=ontbijt). Nadien mogen de kleuters nog buiten spelen of de juffen doen nog wat extra oefeningen met hun. Dit hangt een beetje af van dag tot dag.
  • Om 12u30 komen de lagere schoolkinderen met het middageten. Dit zijn meestal 3 emmers. Een emmer met rijst/maisdeeg, een emmer met bonen en een derde emmer met de borden en bestek in.
  • Ondertussen maakt één van ons de bedden klaar in een derde ruimte.
  • Na het eten doen de kinderen hun schoenen uit en gaan ze slapen van ongeveer 13u tot 15u45.
  • Om 15u45 maken de Teachers de kleuters wakker "Wake up, wake up, wake up". De kleuters doen hun schoenen aan en nemen hun boekentas. Dan wachten ze buiten tot de Teachers klaar zijn met het opruimen van de bedden.
  • Samen stappen de kleuters met de juffen naar de lagere school en wachten ze tot de bel gaat.
  • Om 16u gaat de bel en gaan de kleuters opnieuw naar hun rij zoals in de ochtend. Dan wordt er opnieuw een toespraak gegeven door een leerkracht met eventueel een mededeling. Ze sluiten meestal af met een gebed.
  • Nadien mogen de kinderen vertrekken. De kinderen die te voet naar huis gaan en niet moeten oversteken, mogen vertrekken. De andere kinderen moeten wachten aan de ingang op een Teacher, die hen begeleidt tijdens bij het oversteken van de straat.
  • De kinderen die niet naar huis gaan, wachten in de school tot ze opgehaald worden.